You are currently viewing סמכות מקומית – דין אזרחי – קווים לדמותה

סמכות מקומית – דין אזרחי – קווים לדמותה

מכוח חלק ב’, פרק ב’ לתקנות סדר הדין האזרחי תשע”ט – 2018: סמכות מקומית – מקום שיפוט תקנה 7, עולה כי, “תובענה תוגש לבית המשפט המצוי במחוז שיפוט של מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע או במקום המעשה או המחדל שבשלו תובעים ואם היתה התובענה במקרקעין תוגש לבית המשפט שבמחוז שיפוטו הם מצויים; אם קיים הסכם בין בעלי הדין על מקום השיפוט, תוגש התובענה לבית המשפט שעליו הוסכם כתב תביעה בשל פרסום או סחר ברשת האינטרנט יוגש לבית המשפט שבמחוז שיפוטו מצוי מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע או התובע; הגיש עוסק כהגדרתו בחוק הגנת הצרכן, התשמ”א-1981 תביעה כאמור, תוגש התביעה במקום עסקו או במקום מגוריו של הנתבע בלבד… בית המשפט המוסמך לדון בתביעה הכוללת כמה נתבעים הוא בית משפט המוסמך לדון נגד אחד מהם לפי תקנות משנה (א) או (ב)… תביעה שאין מקום שיפוט המתאים לה לפי תקנות אלה או לפי כל דין אחר, תוגש לבית המשפט בירושלים שבסמכותו העניינית לדון בה, ואולם רשאי בית המשפט בירושלים להורות אחרת אם סבר שבנסיבות העניין יהיה הדיון בבית משפט אחר מתאים יותר לבעלי הדין.”  (תקנות סדר הדין האזרחי, תשע”ט-2018 – מאגר נבו)

בתי המשפט המצויים ב – 6 מחוזות השיפוט במדינת ישראל: דרום, צפון, ירושלים, מרכז, תל-אביב, חיפה, ובהם 30 בתי משפט שלום. בכל מחוז שוכן בית משפט מחוזי אחד, קרי 6 בתי משפט מחוזיים ובית משפט עליון השוכן בירושלים.

לבתי המשפט השוכנים באותו מחוז יש סמכות שיפוט מקבילה. ניתן להסכים על הסמכות המקומית (אך לא ניתן להתנות על הסמכות העניינית).

ביחס לתביעות קטנות, אין תוקף להסכם בו נקבע מקום השיפוט, מכוח תקנה 2 (א) לתקנות שיפוט בתביעות קטנות (סדרי דין), תשל”ז-1976, (מאגר נבו) עולה כי, “תביעה תוגש לבית המשפט שאזור שיפוטו הוא אחד המקומות המנויים להלן, והוא על אף האמור בכל הסכם שבין בעלי הדין… ואלה הם: מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע;  מקום המעשה או המחדל שבשלו תובעים; בתביעה שכנגד – מקום הגשת התביעה המקורית…  תובענה בשל פרסום או סחר ברשת האינטרנט תוגש לבית המשפט שבאזור שיפוטו מצוי מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע או מקום מגוריו או מקום עסקו של התובע, בלבד…  בית המשפט המוסמך לדון בתביעה הכוללת כמה נתבעים הוא בית משפט המוסמך לדון נגד אחד מהם…”

להלן חלוקת בתי המשפט לפי מחוזות מכוח צו בתי המשפט (הקמת בתי משפט שלום ואזור שיפוטם), תש”ך-1960-(מאגר נבו)

בתי משפט השלום במחוז הצפון שוכנים בנצרת, טבריה, בית-שאן, צפת, עפולה, קרית-שמונה, קצרין, מסעדה.

בתי משפט שלום במחוז חיפה: קריות, חיפה, עכו, חדרה.

בתי משפט שלום במחוז המרכז: כפר-סבא, רחובות, ראשון לציון, פתח-תקוה, רמלה, נתניה.

בתי משפט שלום במחוז תל-אביב: תל-אביב, הרצליה, בת-ים.

בתי משפט שלום במחוז ירושלים: ירושלים, בית שמש.

בתי משפט שלום במחוז דרום: אשדוד, אשקלון, קרית גת, באר-שבע, דימונה, אילת.

 להלן רשימת בתי משפט מחוזיים לפי צו בתי משפט (הוראות מעבר) (אזורי השיפוט של בתי המשפט המחוזיים), תשי”ד-1954*. בתי משפט מחוזיים שוכנים בנצרת (למעט נפת עכו), חיפה (חולש גם על נפת עכו שבמחוז צפון), תל אביב, לוד, ירושלים, באר שבע.

תקנות סדר הדין האזרחי תשע”ט – 2018 – (מאגר נבו)

“צו בתי המשפט (הקמת בתי משפט שלום ואזור שיפוטם), תש”ך-1960” (צו בתי המשפט (הקמת בתי משפט שלום ואזור שיפוטם), תש”ך-1960 – מאגר נבו)

 צו בתי משפט (הוראות מעבר) (אזורי השיפוט של בתי המשפט המחוזיים), תשי”ד-1954*

ט.ל.ח