You are currently viewing הסכם גירושין טוב עולה כסף אבל שווה זהב

הסכם גירושין טוב עולה כסף אבל שווה זהב

הם נשואים שנים רבות. זוג וותיק שחווה עליות ומורדות בקשר אבל בסך הכל היו מאושרים, לפחות למראית עין. היא כבת 50 פלוס הוא כבן 55 ואמור היה לצאת לפנסיה מוקדמת אך ראויה ממשרד ממשלתי. היא שלא עבדה ב”עבודה מסודרת” ומשרתו הבכירה אפשרה לה להגשים עוד ועוד חלומות, הסתמכה  בסתר ליבה על הפנסיה העתידית שלו. בבוקרו של היום הראשון לפנסיה המוקדמת שלו התיישב במרפסת עם הקפה שהכינה לו ולגם בדממה. השקט הזה היה חשוד בעיניה, אבל ייחסה אותו להלם מהסטטוס החדש.

עוד עידית אלפנדרי-מאיר
גירושין בהסכמה מחייבים הסכם גירושין הבוחן את כל הפרמטרים ובהם גילם של בני הזוג

עם הלגימה האחרונה מהקפה, נאמרו המילים ששברו את הדממה ואת כל מה שהכירה עד כה, “אני רוצה להתגרש”. כך בלי הקדמות מיותרות למעט השקט שלפני הסערה. הוא חשב שיהיו דרמות, שתבכה, שתצעק, אבל היא ידעה שכשהוא מחליט משהו לא יעזרו שיחות ובקשות, לקחה את תיקה ויצאה מהבית ישירות אל עורכת הדין שניהלה את ענייניהם המשפטיים.

היה לה ברור שהיא לא הולכת להילחם. רצתה גירושים בהסכמה ולסיים את הפרק המשותף בחייהם כמה שיותר מהר.  הסיפור הזה לקוח ממציאות של זוגות בגילאי 50 פלוס, המבקשים לעצמם הזדמנות לחוות שוב אהבה ואושר. זוגיות של שנים מתפרקת על כל המשתמע מכך והם הולכים לדרך חדשה. בחלק מהמקרים מחליטים הזוגות על הליך גישורי שבסופו חותמים על הסכם גירושין. ההחלטה הזו שבחר האיש גוררת אחריה שורה של הסכמים, הסכם גירושין בינו לבין אשתו, הסכם ממון שמן הסתם יעשה עם בת זוג עתידית, כמו גם הסכמים שתערוך אשתו.

הכלל הידוע: הסכם טוב נשאר במגירה

הסכמי גירושין אמורים להתייחס לפרמטרים רבים, ובהם בין היתר גם לשקף את גילם של בני הזוג. אין דינו של הסכם גירושין בין בני זוג לאחר 7 שנות נישואין, כדינו של הסכם בין בני זוג שהיו נשואים 30 שנה. כדאי לדעת זאת ולקחת בחשבון פרמטרים שונים ואחרים, שכדאי כי יבואו לידי ביטוי בהסכמים.

עו”ד עידית אלפנדרי-מאיר, עורכת דין ומגשרת, מומחית לדיני משפחה וגירושין מתייחסת ל”גיל” הנישואין, ולצורך באבחנה ברורה בין הסכמים שינוסחו לבני זוג צעירים שנשואים שנים ספורות, לבין בני זוג שנשואים שנים רבות כאמור בתיאור המקרה ועומדים לפני יציאה לפנסיה.

את נתקלת בבני זוג שרוצים להתגרש בהסכמה ובמקום לפנות לייעוץ משפטי, מסוגלים להוציא הסכם מהאינטרנט ולחתום עליו?

“רוב הזוגות המבקשים להתגרש מבינים את חשיבות התאמת ההסכם אליהם ספציפית. אולם נתקלתי לחרדתי כבר מספר פעמים, בזוגות שפשוט הדפיסו הסכם מהאינטרנט וחשבו שאם יעשו כמה שינויים קלים ההסכם יותאם אליהם. בשני מקרים שונים שהגיעו אלי פגשתי אחד מבני הזוג שנים אחרי הגירושין, כאשר התברר שבהסכם היו חוסרים משמעותיים, והוא לא סיפק מענה לכל הנושאים שנבעו מהנישואין שלהם. הבעיה במצב כזה היא ששנים אחרי הגירושין כל אחד כבר נמצא במקום אחר בחייו, ויש קושי לקבל שיתוף פעולה של הצד השני. בעקבות זאת לא היה מנוס בשני המקרים בהם טיפלתי ופניתי להכרעת בית המשפט כדי לממש את ההסכם, בו היו מספר “חורים” שלא איפשרו את ביצועו בפועל”.

מבחינת ההסכם הזול והזמין היה בסוף יקר מאוד…

“אני תמיד מסבירה שהמועד בו ההסכם נבחן באמת, הוא הרגע שבו מבקשים לממשו. במקרים שתיארתי ההסכם לא הצדיק את קיומו, ולגמרי ניתן לומר ששכרם של בני הזוג יצא בהפסדם. זאת משום ששניהם נאלצו להגיע להליך משפטי שנים אחרי הגירושין, ולהעביר לידי בית המשפט את סמכות ההחלטה איך לממש את ההסכם בפועל”.

האם גירושין בהסכמה הופכים גירושין במלחמה תוך כדי תהליך?

“זה עלול לקרות, אולם המקרים הללו בודדים. רובם הגדול של הזוגות המגיעים לגישור-גירושין, עושים זאת כי הם מבינים באופן עמוק, שזו הדרך הכי טובה מכל הבחינות. שהרי לבית המשפט יודעים איך נכנסים אבל אף פעם לא יודעים איך יוצאים כך יוצא שלמעשה בסופו של הליך וגם במהלכו כולם מפסידים (וזו אינה קלישאה)”.

במה שונה הסכם גירושים של זוג צעיר לזוג וותיק?

“יש אלמנטים רבים בהם ניכר שוני, החל מנושא מזונות הילדים שהינם פונקציה של גילאי הילדים, עבור להסדרי משמורת ושהייה. לגבי ילד בן 3 עלינו לקבוע הסדר מהודק ומלא, ואילו לגבי ילד בן 15 ההסדר יכול להיות גמיש משמעותית. זאת משום שפעמים רבות, גם אם נקבע יום ספציפי בו הוא ישהה עם כל הורה, המתבגר יעשה במציאות מה שמתאים לו ואולי אפילו יעמוד בקשר עם כל הורה ישירות בעניין. בנוסף כמובן שככל שהגיל קרוב יותר לפנסיה, סביר כי נצברו לכל אחד מבני הזוג כספים לא מעטים בזכויות הפנסיה והסוציאליות שלהם, ויש לתת משקל להחלטה איך לאזן את הכספים הללו. אותו כנ”ל לגבי נכסים, לזוג צעיר יש דירה ומשכנתא, לזוג וותיק פעמים רבות יש דירה בלי משכנתא ולפעמים גם יותר מדירה אחת. לכל אלו יש לתת מענה בהסכם של אותו זוג ספציפי”.

הסכמה מרצון

הסכם גירושין מובא לאישורו של בית המשפט שלא תמיד מאשר אותו, עו”ד אלפנדרי-מאיר, “תהליך אישור ההסכם נועד לוודא עם כל

Depositphotos_10911004_original
בית המשפט בוחן את ההסכם ועלול לסרב לאשרו במידה וימצא כי יש בו משום קיפוח אחד מהצדדים

אחד מבני הזוג שהכל נלקח בחשבון והם הגיעו להסכמות מרצון חופשי וללא כפייה או אונס לחתום עליו. כחלק מהתהליך בית המשפט גם מברר את גובה משכורות הצדדים ושואל שאלות נוספות לגבי נסיבות חייהם, מבנה המשפחה, תעסוקה וכד’. אם בית המשפט יתרשם שההסכם מקפח את אחד מהצדדים, הוא יסב את תשומת ליבו של אותו צד, ובמקרה קיצוני עלול בית המשפט לסרב לאשר את ההסכם, עד שישונה הסעיף הספציפי”.

על מה לא תוותרי בניסוח הסכם לבני זוג וותיק שמבקשים להתגרש “כמה שיותר מהר”?

“האמת היא שאני לא מוותרת על שום סעיף, וההסכמים שלי נפרשים על 10 עמודים לכל הפחות. משום שמטרתם היא לתת מענה סופי, וודאי ויציב לבני הזוג מעתה ועד עולם. דוגמא טובה לעניין זה היא שגם אם יש וויתור של צד על נכס או זכות מסוימת, תמיד אקפיד לציין על מה הוויתור ולא אסתפק רק באמירה כללית בנושא. זאת כדי למנוע מצב ששנים קדימה, כשהזיכרון של הצדדים עלול להתעמעם, אחד מהם עלול לטעון שנושא כלשהו לא נידון בתהליך וידרוש לפתוח את אותו עניין לדיון מחודש”.

אילו הסכמים נוספים תגרור אחריה ההחלטה להתגרש בעתיד, ועד כמה בהסכם הגירושין יש להתייחס אליהם?

“לעיתים בני הזוג מסכימים על מכירת הדירה המשותפת בעתיד. זה אומר שבמועד המכירה יהא עליהם לחתום על הסכם מכר מקרקעין. נושא זה יצוין בהסכם הגירושין במפורש. אם בעתיד יהיה שינוי בנושא משמורת הילדים ו/או מזונותיהם, הדבר יחייב הכנסת הסכם חדש רק לסעיף הספציפי. הסכמי ממון עם בני זוג חדשים בפרק הבא של הזוגיות, לא נכנסים כמובן להסכם הגירושין, משום שלאחר הגירושין כל צד אדון לעצמו בנושא זה”.

איזו המלצה מצידך במהלך הגירושין מפתיעה את הזוגות?

“מדובר בהמלצה בנושא צוואה שאני נותנת לכל אחד מבני הזוג, אשר מופתעים לשמוע שבתקופת הגירושין הם עדיין יורשים זה את זו. החוק מכיר רק בסטטוס נשואים או גרושים, ולכן זוגות שנפרדים עדיין יורשים הדדית חצי מהנכסים ומהזכויות של השני, כל עוד לא בוצע הגט. כשאני מסבירה זאת רבים מהמתגרשים בוחרים לערוך צוואה בה הם מורישים הכל לילדים”.


לאתר האינטרנט של עו”ד עידית אלפנדרי-מאיר

————————————————————————————

*הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ משפטי, אינה בגדר ייעוץ משפטי ואין לראות בנאמר בה משום המלצה מכל סוג שהוא. כל המסתמך על הכתבה עושה זאת על דעתו ובאחריותו בלבד.