You are currently viewing הסכמי ממון?! יותר טוב ברוגז ראשון מברוגז אחרון
business, office, law and legal concept - picture of man and woman hand signing contract paper

הסכמי ממון?! יותר טוב ברוגז ראשון מברוגז אחרון

דרישה שאינה הדדית על הסכם ממון, מביאה לעיתים למחלוקות טרום נישואין.
דרישה שאינה הדדית על הסכם ממון, מביאה לעיתים למחלוקות טרום נישואין.

המונח המשפטי “הסכמי ממון”, מסמל עבור חלק מאיתנו  אות לסיומו של קשר ולא “תחילתה של ידידות מופלאה”. כאשר צד אחד מגיע לברית הנישואין עם רכוש רב יותר או עיקרי, עולה לעתים הבקשה/דרישה לחתימה על הסכם ממון. מה שעלול לטלטל את הקשר עד כדי פירוקו. כואב?! קשה?! פוגע?! הכל נכון במקרה של דרישה לחתימה על הסכם ממון. אבל לפעמים איך לומר?  “יותר טוב ברוגז ראשון מברוגז אחרון”.  תשפטו בעצמכם/ן.

מזל טוב אנחנו מתחתנים

כשא’ הציע לק’ נישואין השמחה היתה רבה, ההכנות לחתונה החלו  והכל היה מושלם, עד שעלה על הפרק נושא סיוע ברכישת דירה עבור הזוג הצעיר. להורי החתן לא היה די כסף והורי הכלה הציעו סיוע נדיב יותר אבל התנו את התנאי, חתימה על הסכם ממון או שלא תראו מאיתנו שקל. האידיליה התחלפה בכעס, והטחת האשמות הדדיות בין בני הזוג ובין ההורים לבין עצמם, והוחלט  בין בני הזוג שעד החתונה לא ידברו על נושא זה שוב. כמובן שהנושא עלה מיד לאחריה והוטל סטטוס קוו  לפיו אין חתימה? אין סיוע לרכישת דירה עד להודעה חדשה. מערכת היחסים נמצאת כעת במצב רגיש, ונדמה שיעבור זמן רב אם בכלל, עד שהזוג הצעיר יראה מהוריו שלל הבעל כסף שמחכה לו. כמובן שהדבר גורם למתח בין בני הזוג שמערכת היחסים ביניהם הפכה לנפיצה במיוחד.

הדרישה לחתימה על הסכם הממון העיבה על היחסים בין כל המעורבים, הורי הזוג, הורי הזוג והכלה ולהיפך. התמעטו הביקורים עד שהופסקו כליל וגם הולדת הנכדה לא הפשירה את הקרח שנוצר. נכון לרגע כתיבת שורות אלו, בני הזוג מתגוררים בדירה שכורה ומשלמים סכום כסף גבוה לשכר דירה, מה שמרגיז את הורי הכלה. זוגות רבים חותמים על הסכם ממון, מה שלדעתם יבטיח להם חלוקה הוגנת של רכוש אותו צברו לפני החתונה. לעתים, הדרישה לחתימה על הסכם ממון הינה יוזמה של צד אחד לרוב כמובן, הצד המביא עימו ממון רב יותר או מצד הוריו.

חתמנו! עכשיו מה?

נניח והדרישה לחתימה על הסכם הממון היא הדדית והסכם ממון מנוסח היטב, יש הסוברים כי הסכם כזה מבטיח הליך גירושין הוגן שייתר חילוקי דעות, מריבות ומלחמות על רכוש. הסכם טוב מכיל סעיפים רבים, הנותנים מענה והנחיה בכל שלב בנישואין בו מחליטים על פירוק הגשר הזוגי – גירושין. עם זאת, חתימה על הסכם ממון ודומיו, אינה מבטיחה דרך סלולה עד לחתימה על הסכם הגירושין. לעיתים הצד שאף דרש את החתימה על ההסכם, מבקש לסיים את הקשר כמה שיותר מהר ומוכן לוותר על סעיפים רבים בו ובלבד שהקשר יסתיים. ככלל, הסכם ממון אינו כולל הסדרים נוספים כמו משמורת ומזונות ילדים.

המציאות מראה כי גם במקרים בהם נערכו הסכמי טרום נישואין, ברגע האמת עלו וצצו מחלוקות שנבעו מפרשנות ההסכם ומשינויים שחלו עם השנים כמו רכוש שנצבר, חובות שהתגלו או הצטברו, מוניטין  שנצבר או אף שינוי מצב בריאותי שלא נצפה בעת ניסוח ההסכם. פסקי דין רבים מתעכבים על כוחם של סעיפים 1 ו -2 מחוק יחסי ממון בין בני זוג תשל”ג, 1973 מהם עולה כי הסכם ממון,  חייב שיעשה בכתב וייחתם מתוך הסכמה חופשית, ומתוך הבנה מלאה של תוצאותיו וכן שאלת תוקפו של ההסכם מבחינת מול מי נחתם? האם יכול שיחתם גם לאחר הנישואין ומה כל זה אומר?

————————————————————————————-

הכותבת הינה מגשרת ועורכת דין והכתוב במאמר זה אינו בגדר המלצה משפטית מכל סוג שהוא.

לפרטים נוספים וייעוץ בנושא הסכמי ממון, מוזמנים ליצור קשר עם משרדינו.

 

ט.ל.ח.