You are currently viewing החוק היבש, דמעה של ילד והחלטה

החוק היבש, דמעה של ילד והחלטה

נדחתה בקשת עו”ס לחוק הנוער, להוציא קטינים ממשמורת הוריהם לצורך קבלת טיפול אינטנסיבי, תוך מתן הוראות לגורמי הרווחה להעניק הטיפול הנדרש במסגרת הקהילה. את ההחלטה שהתקבלה בבית משפט לענייני משפחה בבאר שבע, פתח כבוד סגן הנשיאה השופט אלון גביזון בציטוט, “החוק היבשלא נרטב אף פעם, אפילו לא מדמעה של ילד”, (במקור, “ילדה”) של להקת מוניקה סקס אותו חתם בתהייה, “האמנם”?

Child looks at the swearing parents
“החוק היבש לא נרטב אף פעם”. האמנם? שאל כב’ השופט אלון גביזון? והחליט לדחות את בקשת עובדת סוציאלית לחוק הנוער להוציא קטינים ממשמורת הוריהם לצורך קבלת טיפול.

בתוך כך המשיך בקביעתו, כי הטיפול האקסטרני שמקבלים כיום הקטינים במרכז החירום, משך שעה בשבוע, הוא “טיפה בים” ואינו יכול להועיל כלל לקטינים. עם זאת, הוצאתם ממשפחתם ומסביבתם הטבעית לצורך קבלת הטיפול, הוא צעד קיצוני ודרסטי .

שיחה והחלטה

להחלטתו זו הגיע בין היתר לאחר שיחה עם הקטינים, מהם התרשם כי ניתוק הקטינים מסביבתם הטבעית עלול לגרום להם נזק נפשי קשה, עד כדי שיתכן שהנזק שיגרם כתוצאה מהוצאתם ממשמורת יעלה על התועלת שבטיפול אותו יקבלו הקטינים במרכז החירום. על כן, על גורמי הטיפול לדאוג למתן טיפול אינטנסיבי לקטינים במסגרת הקהילה, בטרם נקיטת סעד קיצוני זה של הוצאתם ממשמורת.
חשוב לציין כי בית המשפט הדגיש שאין בפיו כל טענה באשר להתנהלותה של העו”ס לחוק הנוער, וכי התרשם כי פועלה נעשה מתוך תחושת שליחות, ונעשה ברגישות והתרשם כי דאגתה כנה, אך ככל הנראה ידיה כבולות, בשל עובדת קיומן של שתי חלופיות טיפול הקיימות היום. על כך מלין בית המשפט.
בתוך כך העלה בית המשפט שאלות נוקבות ובהן, האם יעלה על הדעת כי רק במחיר הוצאת קטין ממשמורת בבית הוריו יתאפשר לקטין קבלת טיפול אינטנסיבי ויומיומי לו הוא זקוק? ועוד האם יתכן כי קיימות רק שתי חלופות במסגרת חוק הנוער, ובהן טיפול בעצימות נמוכה בן שעה שבועית, המתקיים במרכז חרום בשעה שהקטין מתגורר בבית הוריו, וטיפול המוגדר כאינטנסיבי ובעצימות גבוהה המתקיים במסגרת 24 שעות, אך ניתן בתנאי שהקטין מוצא בית הוריו.

בחירת חלופות נוספות

בהמשך לכך הוסיף בית המשפט כי נכון ששירותי הרווחה יצרו חלופות נוספות לחלופות המוצעות, בכדי שהוצאת הקטין מבית הוריו תהיה האפשרות האחרונה. בכך תתקיים מצוות המחוקק לפיה רק בלית ברירה יוצא קטין ממשמורת הוריו. העובדה כי אין חלופות טיפוליות בין אלו המוצעות, למעשה מרוקנות מתוכן את מצוות המחוקק לעיל והופכת אותו “לחוק יבש”.
כמו כן ציין השופט כי הוא מקווה שהאב והאם, שהחלו תהליך טיפולי שאין להתעלם ממנו, יבינו כי בהתנהגותם גרמו לילדיהם נזק, ובפני העובדת הסוציאלית לחוק הנוער, פתוחה האפשרות להגיש בקשתה שוב אם מצבם של הקטינים לא ישתפר.
בסיכומו ציין כב’ השופט גביזון, כי הקטינים ישולבו בתוכנית טיפולית אקסטרנית, ותשובה שלילית לפיה אין אפשרות טכנית כזו, יהיה קשה לבית המשפט לקבל וכי הוא מצפה כי מרכז החירום המיועד לקלוט את הקטינים, יקבלם במסגרת של היעדר לינה ושיקולי תקציב מוטב ולא יעלו.

(תנ”ז 56500-05-16, תנ”ז 2178-04-16)
בפני : כב’ סגן הנשיאה, השופט אלון גביזון